Saturday, February 26, 2011

Fizikal: Senam otot betis




KEKEJANGAN otot atau muscle cramp sering berlaku kepada atlit yang berkecimpung dalam sukan berdurasi tinggi. Antara otot yang sering terkena kekejangan adalah otot di bahagian betis. 


Banyak faktor yang boleh dikaitkan dengan kekejangan otot ini. Antaranya, keadaan seseorang yang tidak cukup cergas, kekurangan air atau garam dalam badan, otot terlalu letih dan bermacam faktor lain.

Jika masalah kekejangan ini berterusan dan tidak diatasi sepatutnya, ia boleh mengakibatkan kecederaan kepada otot terbabit pada bila-bila masa.
Bagi sukan raket seperti badminton dan skuasy, otot betis adalah antara otot terpenting. Ini kerana ia berfungsi dan bekerja dalam durasi panjang. Otot di bahagian betis adalah antara otot yang sukar untuk berkembang di dalam badan kerana ia sudah bekerja keras sepanjang hari dengan aktiviti seperti berjalan dan seumpamanya.


Sehubungan itu, latihan kecergasan seperti standing calf raise ini perlu dilakukan menggunakan bebanan berat. Namun, dalam ulangan yang kurang untuk ‘memaksa’ otot betis untuk membesar. Ia sedikit sebanyak membantu seseorang dalam melakukan lompatan yang bertenaga.

Jurulatih kecergasan Universal Fitness & Leisure Sdn Bhd, Mohd Hoesni Rahmat berkongsi maklumat dan teknik melakukan standing calf raise seperti berikut;

1. Kedudukan badan sentiasa tegak ketika melakukan latihan ini. Pegang dumbbell di sisi badan sebelah mana yang anda hendak jengketkan. Biarkan kaki yang sebelah lagi dalam keadaan bebas.
2. Letakkan tapak kaki hanya separuh daripada susunan alas kaki yang lebih tinggi sedikit daripada permukaan lantai. Pastikan tumit kaki mencecah lantai.

3. Dengan sedikit pergerakan yang pantas, jengketkan kaki ke paras maksimum dan pegunkan seketika sebelum menurunkannya secara perlahan-lahan ke kedudukan asal. Ulang pergerakan ini sebanyak lapan hingga 12 kali dalam tiga hingga empat set. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SaNg PrIa KeSePiAn Love Letters

CeRiTeRa SaNg PrIa KeSePiAn